Støtte
Utdanningsdirektoratet forvalter en støtteordning for skolegrupper som reiser på holdningsskapende turer kan søke midler fra. Ordningen er knyttet opp mot «Handlingsplan mot antisemittisme».
Ofte må det tilleggsfinanisering til for å få til en skoletur. Statsforvaltereren i Vestfold/Telemark skriver dette om skoletur:
Hva regnes for å være en skoletur?
Det er et viktig skille mellom «skolestyrte» og «foreldrestyrte» turer.
Initiativet til å arrangere en skoletur kan komme fra skolen, fra foreldre og fra elever. Hvem som tar initiativet, er i seg selv ikke avgjørende for om det er en skoletur eller ikke. Det avgjørende for at det skal kalles skoletur er at det er forankret i læreplanen, og er en del av opplæringen. Hvite Bussers pedagogiske plattform er i sin helhet forankret i læreplanen.
Samarbeid
Når skoleturen er en del av opplæringen er det viktig å sikre en god prosess for involvering av elever og foresatte. Læringsutbyttet blir best når foreldre og skolen samarbeider.
For elever som av ulike årsaker er forhindret i å være med organiseres alternativ opplæring i skolens regi.
Frivillig
Det skal være frivillig for foreldre å betale inn penger til slike turer.
Erfaringen er at det er ganske greit og lett å arrangere og finansiere skoleturer. Det er mulig å få til god oppslutning.
Starte planleggingen tidlig
- For en tur i 10 klasse anbefales å starte planlegging allerede i 8. klasse.
- Alle inntektene man får inn må gå i en felles kasse. Fra denne felles kassen skal pengene fordeles likt på alle elevene.
- Bruk gjerne en digital løsning for å overføre penger anonymt.
- Alle bidrar etter evne.
Dugnad
Dugnadsarbeidet kan bidra til å skape verdifulle møteplasser, noe som er spesielt verdifullt i ungdomsskolen hvor foreldrekontakten tradisjonelt er begrenset. Det finnes mange muligheter: julemarked, festivaljobbing, pop-up kafeer mm, for å nevne noen.
Bruk av turoperatør
På samme måte som leirskoletilbydere, kan man be om at en turoperatør som Hvite Busser arrangerer turen. Vi i Hvite Busser bidrar med erfaring og kompetanse som gir deltagere trygghet på tur, og en pedagogisk forankring som sikrer at undervisningen er forankret i skolens læreplan.
Råd fra skoler:
- Skolen eller foreldrene kan ta initiativ til skoletur
- Utdeling av skjema der foreldrene svarer anonymt på spørsmål som:
-
- Vil du at skolen drar på skoletur?
- Skal ditt barn være med?
- Vil du være med i komiteen?
- Vil du være med på turen?
-
- Skolen oreinterer om timetap i enkelte fag, og skolens plan for å kompensere for det
- Dersom god detakelse nedsettes en turkomité
- Leder av komité og rektor/lærer jobber sammen
- Turen bestilles av skolen som innhenter detaljer om hvilke muligheter som foreligger
- Hvite Busser kontaktes i god tid for å bistå med planleggingen og for å kunne bestille tidlig
Én skole skriver: Vi praktiserer gratisprinsippet strengt, men kreativt. All dugnadsinnsats er reelt frivillig og anonym. Ingen lister føres over hvem som bidrar med hva, og har nulltoleranse for misnøye knyttet til dette.
- Leder av komiteen/kasserer holder oversikt
- De innsamlede midlene leveres som anonym fellesgave til skolen
- Ved dugnad fordeles inntekt eks 70/30 til egenandel og felleskapet
- Det arrangeres møter underveis for å oppmuntre til videre innsats
