Veileder for å arrangere skoleturer med Hvite Busser i tråd med gratisprinsippet.

Gratisprinsippet sikrer at alt i regi av norsk grunnskole er gratis. Dette er et viktig inkluderende prinsipp. Dessverre kan gratisprinsippet for mange som ønsker å arrangere en skoletur oppleves vanskelig. Hvite Busser har derfor laget en veileder for grupper som ønsker å få til en reise:
Skrevet av:
Ole Johnny Hansen
Publisert: 22. april 2025

Støtte

Utdanningsdirektoratet forvalter en støtteordning for skolegrupper som reiser på holdningsskapende turer kan søke midler fra. Ordningen er knyttet opp mot «Handlingsplan mot antisemittisme».

https://www.udir.no/om-udir/tilskudd-og-prosjektmidler/tilskudd-og-prosjektmidler-for-andre/tilskudd-til-skoleturer-i-forbindelse-med-handlingsplan-mot-antisemittisme/

Ofte må det tilleggsfinanisering til for å få til en skoletur. Statsforvaltereren i Vestfold/Telemark skriver dette om skoletur:

Hva regnes for å være en skoletur?

Det er et viktig skille mellom «skolestyrte» og «foreldrestyrte» turer.

Initiativet til å arrangere en skoletur kan komme fra skolen, fra foreldre og fra elever. Hvem som tar initiativet, er i seg selv ikke avgjørende for om det er en skoletur eller ikke. Det avgjørende for at det skal kalles skoletur er at det er forankret i læreplanen, og er en del av opplæringen. Hvite Bussers pedagogiske plattform er i sin helhet forankret i læreplanen.

Samarbeid

Når skoleturen er en del av opplæringen er det viktig å sikre en god prosess for involvering av elever og foresatte. Læringsutbyttet blir best når foreldre og skolen samarbeider.

For elever som av ulike årsaker er forhindret i å være med organiseres alternativ opplæring i skolens regi.

Frivillig

Det skal være frivillig for foreldre å betale inn penger til slike turer.

Erfaringen er at det er ganske greit og lett å arrangere og finansiere skoleturer. Det er mulig å få til god oppslutning.

Starte planleggingen tidlig

  • For en tur i 10 klasse anbefales å starte planlegging allerede i 8. klasse.
  • Alle inntektene man får inn må gå i en felles kasse. Fra denne felles kassen skal pengene fordeles likt på alle elevene.
  • Bruk gjerne en digital løsning for å overføre penger anonymt.
  • Alle bidrar etter evne.

Dugnad

Dugnadsarbeidet kan bidra til å skape verdifulle møteplasser, noe som er spesielt verdifullt i ungdomsskolen hvor foreldrekontakten tradisjonelt er begrenset. Det finnes mange muligheter: julemarked, festivaljobbing, pop-up kafeer mm, for å nevne noen.

Bruk av turoperatør

På samme måte som leirskoletilbydere, kan man be om at en turoperatør som Hvite Busser arrangerer turen. Vi i Hvite Busser bidrar med erfaring og kompetanse som gir deltagere trygghet på tur, og en pedagogisk forankring som sikrer at undervisningen er forankret i skolens læreplan.

Råd fra skoler:

  • Skolen eller foreldrene kan ta initiativ til skoletur
  • Utdeling av skjema der foreldrene svarer anonymt på spørsmål som:
      • Vil du at skolen drar på skoletur?
      • Skal ditt barn være med?
      • Vil du være med i komiteen?
      • Vil du være med på turen?
  • Skolen oreinterer om timetap i enkelte fag, og skolens plan for å kompensere for det
  • Dersom god detakelse nedsettes en turkomité
  • Leder av komité og rektor/lærer jobber sammen
  • Turen bestilles av skolen som innhenter detaljer om hvilke muligheter som foreligger
  • Hvite Busser kontaktes i god tid for å bistå med planleggingen og for å kunne bestille tidlig

Én skole skriver: Vi praktiserer gratisprinsippet strengt, men kreativt. All dugnadsinnsats er reelt frivillig og anonym. Ingen lister føres over hvem som bidrar med hva, og har nulltoleranse for misnøye knyttet til dette.

  • Leder av komiteen/kasserer holder oversikt
  • De innsamlede midlene leveres som anonym fellesgave til skolen
  • Ved dugnad fordeles inntekt eks 70/30 til egenandel og felleskapet
  • Det arrangeres møter underveis for å oppmuntre til videre innsats