Hvite Busser sørger for at alle spisesteder underveis får beskjed om matallergier og dietter
Hvilke allergier og dietter må oppgis?
De vanligste allergiene og diettene som vi videresender til spisesteder, hotell og ferjer er:
- Egg
- Melk/ laktose
- Vegetar
- Vegetar, kan spise fisk
- Cøliaki
- Nøtter
- Spiser ikke svinekjøtt
- Halal
Dersom noen lider av allergier mot svært spesifikke matvarer (eks kiwi og epler fra fruktfat, sopp, rå paprika og tomat i salater osv) ber vi om at det oppgis om det dreier seg om alvorlige matallergier. Medfører allergien at vedkommende må tilbys annen mat, eller kan vedkommende plukke det vekk fra tallerkenen selv?
Det er viktig at korrekt informasjon om allergier oppgis ved innsending av navnelisten fem måneder før avreise. Dersom vi først får beskjed om allergier/dietter nærmere avreise, har vi dessverre begrenset mulighet til å ettersende informasjon til våre leverandører. Det kan også tilkomme endringsgebyr for de reisende.
Hvordan blir allergier tatt hensyn til på klasseturen?
Vi har opplevd følgende utfordringer ved noen av våre spisesteder:
- Cøliaki: Ved buffet kan det forekomme at glutenholdige matvarer kommer i kontakt med mat satt frem til allergikere
- Nøtter: Vi kan be om at nøtter ikke tilsettes maten, men mange ingredienser kan inneholde spor av nøtter. Vi har opplevd at flere spisesteder ikke kan etterkomme krav om fullstendig nøttefrie måltid.
- Halal: Ikke alltid tilgjengelig. Ofte blir dette løst med vegetar retter
Alvorlige allergier
Enhver reisende med alvorlige allergier må selv forsikrer seg om at maten er trygg, da enhver har ansvar for egen helse underveis.
Det anbefales at man tar med litt nødproviant dersom en er avhengig av spesiell diett, for eksempel glutenfrie knekkebrød ved glutenallergi.
Vi garanterer at informasjon om allergier blir videreformidlet til spisestedene, hvis vi har fått denne informasjonen til rett tid. Vi kan allikevel dessverre ikke garantere at alle kan servere spesialmat. Ikke alle allergier er like kjent i alle land, og noen ganger støter vi på språkbarrierer. Vi som reisearrangør har ytterst liten påvirkning på matlagingsmetoder rundt på de forskjellige kjøkken.
Det er viktig at informasjonen over deles med deltakere med alvorlig allergi.